دیتیلینگ خودرو چیست؟!

دیتیلینگ خودرو واژه‌ای که این روزها زیاد استفاده می شود و میتواند برای افراد مختلف معانی مختلفی داشته باشد. به طور مثال در آمریکا واژه دیتیلینگ معمولاً به اکثر فرآیندهای تمیزکاری و نظافت اطلاق می‌شود در حالی که در انگستان از واژه دیتیلینگ به ندرت برای فرآیندهای نظافتی استفاده می‌شود و از واژه کار ولتینگ (Car Valeting) بدین منظور استفاده می کنند.

در ایران هم مانند انگلستان، به فرآیندهای عادی نظافت خودرو، دیتیلینگ خودرو اطلاق نمی‌شود و دیتیلینگ خودرو شامل کارهایی بیشتر از یک نظافت عادی است.

تعریف دیتیلنیگ خودرو

اگر بخواهیم تعریف درستی از دیتیلینگ خودرو ارائه دهیم باید بگوییم دیتیلینگ خودرو یعنی تمیزکاری، پولیش‌کاری و محافظت از تمامی اجزای خودرو از بالا تا پایین، چه ‌داخل و چه بیرون خودرو با استفاده از ابزارها و محصولاتی حرفه ای که با محصولات معمولی در یک شستشوی خودروی ساده فرق دارند.

دیتیلینگ خودرو شامل رنگ و نقاشی و صافکاری نمی‌شود؛ اگرچه گاهی اوقات برخی بازسازی‌های زیبایی جزئی با توجه به شرایط خودرو و مهارت دیتیلر، مانند اصلاح اثر خرده‌سنگ‌ها و یا سمباده‌زنی کلیرکوت توسط اپراتور انجام می شود.

هدف دیتیلینگ خودرو یا ریکاوری رنگ چیست؟

تمرکز و هدف اصلی دیتیلینگ خودرو بهبود و ریکاوری رنگ خودرو با زدودن خط و خش‌های جزئی و هولوگرام‌هایی است که به مرور زمان بر روی بدنه خودرو به وجود آمده‌اند و نور را به طرز بدی از سطح رنگ و یا کلیر‌کوت بازتاب می دهند.

دیتیلینگ کامل خودرو شامل چه مراحلی است؟

اما باید قبل از اینکار بدنه خودرو با دقت زیاد شسته و تمیز شود تا گرد و خاک و هرگونه آلودگی موجود کاملاً از بین برود.

مرحله پیش شست و شو

اولین مرحله از دیتیلینگ بدنه خودرو پاشش شامپو تاچلس به وسیله‌ی فوم گان روی سطح بدنه است و سپس باید اجازه داد تا سطح بدنه خودرو کاملاً خیسانده شود و شامپو اثر خود را بر روی آلودگی ها بگذارد. همزمان با این مرحله میتوان با یک فرچه نرم،‌ آلودگی‌های نواحی‌ای مانند لاستیک پنجره‌ها، توری جلوپنجره، زه‌های دور در و لوگو خودرو را شل کرد. سپس فوم را به همراه آلودگی های شل شده بطور کامل با آب از سطح بدنه آبکشی می‌کنیم. لازم به ذکر است که فشار‌ آب باید به حدی باشد که تا آلودگی‌ها را بطور کامل از بدنه خودرو پاک کند تا بعد از شست و شو لکه‌ای بر روی بدنه باقی‌ نماند.

مرحله شست و شو

این مرحله خود شامل سه زیرمرحله است و باید قبل از پولیش‌کاری انجام شود.

شست و شوی چرخ ها

معمولا قبل از شست و شوی رنگ به دلیل کثیفی بیش از حد چرخ ها و رینگ‌های خودرو با استفاده از فرچه رینگ شوی و محلول رینگ شوی چرخ ها را کاملا تمیز می‌نماییم تا گل و لای و گرد لنت و دیگر آلودگی‌های محیطی مانند آسفالت از تمام نواحی چرخ و دور چرخ کاملاً پاک شود.

شستشوی رنگ

بعد از اینکه چرخ ها و نواحی دور چرخ به طور کامل تمیز شد،‌ بدنه خودرو با استفاده از دستکش شست و شو و حوله مایکروفایبر استاندارد با تکنیک دو سطل به همراه فیلتر کف سطح برای جلوگیری از آسیب و ایجاد خط و خش بر روی بدنه از بالا به پایین شسته می‌شود. یک شست و شوی کامل به همراه شست و شوی رینگ ها با توجه به سایز خودرو تا دو ساعت می تواند به طول انجامد.

آماده سازی سطح قبل از پولیش کاری

رنگ خودرو به وسیله خمیر کلی و یک روان کننده بر روی خودرو اعمال می شود که به آرامی آلودگی هایی که شست و شوی تنها، نمی تواند از بدنه پاک کند را تمیز می کند. این گام یکی از مهم ترین مراحل در فرآیند دیتیلینگ خودروست زیرا این آلودگی از فرآیند صحیح پولیش کاری ممانعت می‌کنند و دستیابی به یک سطح بی نقص بدون انجام این مرحله غیرممکن است.

پولیش‌کاری

بعد از شست و شوی کامل بدنه و آماده سازی آن، به منظور برطرف کردن خط و خش های جزئی، هولوگرام‌ها، پوسته شدن کلیر کوت، اکسیداسیون و دیگر عیوب سطح، پولیش‌کاری انجام می شود. این کار معمولاً به وسیله یک پولیشر روتاری یا دوال اکشن صورت می‌گیرد؛ زیرا این ابزارها تمامی سطح را با فشار یکسان و کنترل شده و با سرعت یکسان و بالا پولیش کاری می‌کند و نتیجه بهتری نسبت به پولیش کاری دستی ایجاد می کنند

فرآیند پولیش کاری معمولا یک فرآیند چندمرحله ای است زیرا پولیش ها با درجه زبری متفاوت جهت اصلاح سطح اعمال می شوند از پولیش های زبرتر برای اصلاح عیوب و خطوط درشت و از پولیش های نرم تر برای از بین بردن خطوط کم عمق تر و اثرات هولوگرامی استفاده می شود.

و این فرآیند میتواند از چندساعت تا حتی چند روز طول بکشد. سخت ترین و زمان برترین بخش دیتیلینگ خودرو همین مرحله است.

پس از پولیش کاری و اصلاح کامل عیوب سطح، باید از سطح رنگ محافظت کنیم و آن را بپوشانیم و به اصطلاح سیل کنیم.

برخی دیتیلرها از یک تمیزکننده قبل واکس برای آماده سازی سطح رنگ استفاده می کنند تا از پیوند کامل واکس با سطح اطمینان حاصل کنند.

سپس واکس باکیفیت طبیعی که بر اساس کارناوبا هستند و یا سیلنت‌های سنتزی پلیمری برای ایجاد چند ماه مقاومت سرسخت و طولانی و همچنین شاین بی نظیر استفاده می شوند

معمولاً چند لایه واکس و سیلنت بر روی سطح اعمال می شوند تا از دوام و براقیت بالا اطمینان حاصل شود.

وقتی که سطح رنگ شده خودرو به طور مناسب پولیش و بعد از آن حفاظت شد، وقت آن رسیده که به دیگر قطعات خارجی خودرو رسیدگی شود. شیشه ها به طور مشخص پولیش می شوند و از آن محافظت می شود

دیگر قطعات لاستیکی،‌ پلاستیکی و سطوح وینیل احیا می شوند تا دوباره حیات خود را بازیابند و از آنها در برابر عوامل محیطی محافظت شود.

چرخ ها و حتی کفشک های ترمز نیز می توانند با استفاده از محصولات مخصوص پولیش و واکس شوند تا به نتیجه‌ای فراتر از یک دیتیلینگ معمولی برسیم.

در فرآیند دیتیلینگ خودرو، بخش موتور خودرو نیز به طرز صحیح و کامل توسط محصولات و فرچه های مخصوص تمیز و سپس پولیش می شود و در نهایت پوشش داده می شود اما اینکه در چه مرحله ای این کار انجام شود در هر پولیشکار متفامت است. برخی تمایل دارند قبل از بقیه خودرو اینکار را انجام دهند و برخی دیگر ترجیح می دهند بعد از پایان قطعات بیرونی خودرو و قبل از قطعات داخلی خودرو اینکار را انجام دهند.

دیتیلینگ داخلی خودرو

دیتیلینگ داخلی خودرو شامل جاروبرقی کشیدن (وکیوم) کل روکش ها و همچنین شامپو کردن آن ها برای پاک کردن همه لکه ها و آلودگی هاست که موجب روشن شدن و تازه شدن آن ها می شود. سقف خودرو با دقت تمیز می شود  چرم خودرو با دقت برس زده می شود تا گرد و خاک هایی که در عمق آن جمع شده اند کامل تمیز شوند و سطح آن هم به خوبی ترمیم و محافظت شود.

پلاستیک ها،‌وینیل ها  و تریم ها با محصولات مخصوص احیا می شوند تا در مقابل اشعه خورشید محافظت شود. سپس شیشه های داخلی تمیز و پولیش می شوند تا کریستال کاملاً بدون خط و خش بدست آید.

دیتیلینگ داخلی خودرو نیز خیلی درگیر کننده و زمانبر است زیرا حتی کوچکترین دگمه ها و دریچه ها نیز باید با ابزارهای و محصولات مخصوص از دستمال های مایکروفایبر تا براش های متنوع ، به خوبی تمیز شوند تا ذرات گرد و خاک و آلودگی ها از کوچکترین زوایا هم خارج شوند.

اصول اصلی دیتیلینگ خودرو حکم می کند تا وسیله نقلیه به وضعیتی برسد که طولانی‌ترین زمان ممکن در بهترین شکل خود باشد. هنگامی که یک دیتیل کامل بر روی خودرو پیاده شود. دیتیل های نیمه و تمیزکاری های دوره ای منظم که به جامعیت دیتیل کامل نیست می تواند خودرو را برای مدت طولانی در همان وضعیت پس از دیتیلینگ کامل نگه دارد.

دیتیلینگ خودرو ارزش خودرو را حفظ می کند و همچنین برای برخی خودروهایی که به آنها بی‌توجهی شده و یا آسیب دیده اند ارزش‌آفرین باشد و قیمت آن‌ها را افزایش دهد.

در مجموع دیتیلنگ خودرو مجموعه‌ای از فرآیندهای تمیزکاری،‌ بهبود، بازیابی و احیاء و همچنین محافظت از تمام قطعات خودرو به منظور ایجاد بهترین ظاهر و یک حفاظت تمام‌عیار از ارزش خودروست و دیتیلینگ خودرو با نظافت ساده خودرو به تمام دلایلی که گفته شد از جمله ابزارها و محصولات و وقتی که صرف می شود زمین تا آسمان متفاوت است.